söndag 17 augusti 2008

Hur tänkte du?

Den frågan ställer jag Jennifer Wegerup, sk "journalist" på skvallertidningen Aftonbladet. Sitter och gnäller för att våra manliga simmare tar en öl efter att de har simmat färdigt. "Hemma i Sverige kunde barn och ungdomar se sina idoler dricka öl..."
Jag är ganska säker på att när alla barn och ungdomar såg deras "idoler" på TV igår knappast tänkte att "Nej nu djävlar är det dags att sänka första biran, för det gjorde några simmare i TV!" Jag tror knappast att du ställer ifrån dig vinkaraffen när ditt barn ser på bara för att vara inte vara ett sällsynt dåligt omdöme! Det är bara en äcklig jävla dubbelmoral som alla ni journalister spyr ut när ni "försörjer er"!

Du skriver även vidare i din krönika som jag var tvungen att läsa färdigt... "Hade simmarna suttit kvar i OS-byn eller gått på krogen i civila kläder så hade vi inte skrivit en rad om det." AHA! Där har vi det igen! DUBBELMORALEN! Hade simmarna gått på krogen hade nån vimmelfotograf hittat dem i baren och då hade ni köpt bilderna och huvudrubriken sett ut ungefär såhär: "Svenska OS-deltagare söp sig FULLA bara timmar efter sina lopp!" Det är jag ganska djävla säker på!
Fyfan för er! Fyfan för dig, Jennifer Wegerup! AVGÅ!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wegerup/article3117774.ab

3 kommentarer:

Michael Håkansson sa...

Jag tycker faktiskt att du har lite fel här. Elitidrottsmän under ett olympiskt spel ska inte iklädda SOK-kläder sitta och dricka alkoholhaltiga drycker på en läktare för aktiva. Det visar mycket dåligt omdöme enligt mig. Sen får man tycka vad man vill om Aftonbladet, deras journalister etc. Hur som helst tycker jag att de kunde ha avstått den där ölen på ett så publikt ställe i sina SOK-overaller. De vet vilka regler som finns, och bör även veta hur journalister smaskar åt sig sånt här. Det där är som att be om att få vara på förstasidan.

Jonde sa...

Ingenting säger att det är alkoholhaltig öl! Tycker fortfarande att det är ganska töntigt...

Anonym sa...

Jag håller med Jonde. Blev skockad när jag läste Wegerups krönika och trodde faktiskt att det var ett skämt först. Att en grupp idrottare väljer att kolla på tennis och dricka öl, när deras egna tävlingar är över, verkar för mig hur rimligt som helst. Att de dricker öl framför kameran iklädda SOK-kläder tycker jag inte heller är särskilt klandervärt. Att det skickar signaler till våra ungdomar? Vilka sorts signaler? Att vuxna människor ibland tycker om att dricka öl när de kollar på sport? Jag tror inte det kommer som en nyhet om jag ska vara ärlig.
Att det här klassas som en mindre skandal tycker jag säger mer om det skämt som svensk journalistik har blivit, och hur SOK fortsätter att ta sig själva på allt för stort allvar.