lördag 17 maj 2008

Nån måste alltid vara värst

Som rubriken lyder så måste ju alltid nån vara värst. Det gäller faktiskt alla saker. Moderatsvinen både lovar och ljuger mest, Fröjdfeldt måste alltid vara sämst, X-trafik måste alltid vara senast, AIK måste alltid vara flest och höras bäst osv. Överallt i vårat samhälle ser vi personer som måste höja, eller sänka sig, från mängden. Tänk er killen som likt Lucky Luke drar upp tjugan när han ska betala Trocaderon på Pressbyrån, eller barnvagnen som måste på bussen först av alla. Detta gäller även personer som inte kan hålla käften utan måste bevisa för hela lokalbefolkningen att "Här har ni Gävles i särklass mest idiotiska person!" Jag kom hem för ungefär två timmar sen, öppnade snabbt tidningen och kom direkt in på Arbetarbladets insändarsida, Fria ord. En insändare som täckte närmare halva sidan om hur less "Nisse", som insändaren väljer att kalla sig, är på allt pluttinull på stan. Han är fly förbannad på alla pussar, kramar och det där lilla nypet i rumpan man ibland kan ge sin partner på stan. Han menar att detta förstör rytmen i hans annars så perfekta liv. "De tar upp tid i kön, de ligger över bänkarna, de stoppar oss normalt folk att leva våra liv." Det första jag frågar mig själv, och även dig Nisse, hur normal är du egentligen om du måste få ut ditt människohat så fort något par väljer att visa sin kärlek för andra? Om du inte har fått tillräckligt mycket kärlek på sistone beklagar jag djupast och hoppas att det så snart som möjligt vänder, men varför måste du skämma ut dig själv med en insändare som halva Gävles befolkning, med omnejd, troligtvis läser till sitt halvtaskiga morgonhumör? Nu får vi alla hoppas att du inte heter Nisse och att du inte pluggar på högskolan då det kan avslöja din identitet.
När jag får tid i mitt annars så perfekta liv ska jag skriva ett svar till dig, självklart till Arbetarbladet, och hoppas på att du svarar på det. Vem vet, våran kommande battle kanske rent av formar sig till en beef med personangrepp och annat smått och gott. Tills dess vill jag att du går ut och ser på allt pussande och kramande på offentlig plats på ett nytt sätt, ett lite positivare kanske? Vi hörs, Nisse!

Förbjud vårens nykära! - Insändare i Arbetarbladet 17 Maj

Inga kommentarer: